Algemene voorwaarden Milan Plaza

 

Artikel 1 Toepasselijkheid

Al deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op reizen georganiseerd door Milan Plaza. 

 

Artikel 2 Bagage

  1. In de touringcar mag u per persoon één koffer hoogte 60 cm, breedte 25 cm en lengte 75 cm (max. 20 kg). Dit wordt vervoerd in de laadruimte.
  2. Indien u met het vliegtuig reist mag u één stuk handbagage meenemen per persoon van maximaal 10 kg meenemen, dat mag een trolley óf een tas zijn. Als uw handbagage de formaat max. 45 x 40 x 25 cm heeft, dan mag dit gegarandeerd mee in de cabine. Bij een formaat van max. 55 x 40 x 25 cm kan het voorkomen dat de bagagevakken vol zijn. Je trolley wordt dan in het ruim vervoerd. Het is mogelijk om tegen betaling extra ruimbagage tot 50 kilo erbij te boeken. Geef dit schriftelijk van te voren aan, dit is pas akkoord indien Milan Plaza dit schriftelijk heeft bevestigd. Kosten extra ruimbagage per enkele reis afhankelijk van de bestemming:

- 15 kilo bedraagt €18,00 - €34,00;

- 20 kilo bedraagt €23,00 - €39,00;

- 25 kilo bedraagt €28,00 - €45,00;

- 30 kilo bedraagt €33,00 - €50,00;

- 40 kilo bedraagt €43,00 - €60,00;

- 50 kilo bedraagt €73,00 - €90,00.

Meer informatie met betrekking tot ruimbagage vindt u op https://www.klm.nl/information/baggage/checked-baggage-allowance en https://www.transavia.com/nl-NL/veelgestelde-vragen/ruimbagage/

  1. U bent verplicht uw bagage te labelen. Milan Plaza is niet aansprakelijk voor het zoek raken van uw bagage & schade aan uw bagage gedurende uw reis.

 

Artikel 3 Vertrektijden

  1. Op uw reisbescheiden vind u de vertrektijden en vertrek locatie. Een week voor vertrek ontvangt u de definitieve vertrektijden. Deze tijden kunnen te allen tijde door de organisatie worden aangepast en daardoor afwijken van de tijden die op uw bevestiging staan vermeld.
  2. Wij verzoeken u om altijd minimaal 15 minuten voor de aangegeven tijd aanwezig te zijn bij een busreis. Bij groepen vanaf 20 personen is het in goed overleg met de reisorganisatie mogelijk een extra opstapplaats in te plannen zonder dat hier extra kosten voor in rekening worden gebracht. De extra opstapplaats mag niet afwijken van de route van de geplande reis.
  3. Indien het een vliegreis betreft dient u ruim van te voren aanwezig te zijn. Meer informatie met betrekking tot het inchecken vindt u op Flight and booking information for your KLM trip - KLM Nederland en  https://www.transavia.com/nl-NL/service/handige-reisinformatie/

 

Artikel 4 Aankomsttijden

Milan Plaza is niet aansprakelijk voor de vertraging die ontstaat door incidenten, ongevallen, onmacht en onvoorziene omstandigheden zoals file, weer, verkeer, wegwerkzaamheden en stakingen.

 

 Artikel 5 Aansprakelijkheid

  1. De persoon, die de definitieve boeking doorgeeft is aansprakelijk voor de boeking van alle deelnemers en de juistheid van alle boekingsgegevens. Voor wijzigingen worden er kosten in rekening gebracht.
  2. Ten aanzien van minderjarige reizigers moet worden aangetoond dat ouders/voogden toestemming hebben gegeven.
  3. Milan Plaza is niet aansprakelijk voor:

- diefstal gedurende de reis;

- gezondheidsgevolgen en problemen;

- extra gemaakte kosten door ziekte en Covid-19;

- financiële schade en schade aan uw bagage gedurende uw reis;

- gemist vervoer door vertraging van de genoemde omstandigheden onder artikel 4 Algemene voorwaarden Milan Plaza.

  1. De aansprakelijkheid van Milan Plaza voor andere schade dan veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger beperkt zich tot ten hoogste eenmaal de reissom.

 

Artikel 6 Klachten

  1. Milan Plaza probeert haar uiterste best te doen om uw vakantie zo prettig mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen, dat zich tijdens de busreis, vliegreis of op uw vakantiebestemming een probleem voordoet. Indien u gedurende uw reis meent een gerechtvaardigde klacht te hebben, dan dient u de klacht ter plaatse zo spoedig mogelijk te melden aan de reisbegeleider of tourmanager, zodat naar een redelijke en passende oplossing kan worden gezocht.
  2. Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, zorgt de reisbegeleider voor een adequate mogelijkheid om deze in de vorm van een klacht schriftelijk vast te leggen.
  3. Indien de reiziger niet aan de meldingsplicht en klachtrapportage heeft voldaan en Milan Plaza daardoor niet in de gelegenheid is gesteld de tekortkoming te verhelpen, dan zal de klacht ongegrond worden verklaard.

 

Artikel 7 Gedragscode

  1. Milan Plaza doet haar best om alles zo goed mogelijk voor haar passagiers te regelen. Zij vraagt ook om uw medewerking als er een keer iets anders loopt dan gewenst. Daarom het vriendelijk verzoek om de (geschreven en ongeschreven) waarden en normen te respecteren, zowel tijdens het transport als tijdens het verblijf op uw vakantiebestemming.
  2. In geval van ongewenst gedrag van de passagier, kan Milan Plaza, eventueel na overleg met de leiding van het hotel, het appartement, het touringcarbedrijf of de vliegmaatschappij, optreden zoals ze dat wenselijk acht.

 

Artikel 8 Schade, Ernstige vervuiling en Vernieling

  1. De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen door of namens de reisorganisator gegeven en is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn gedragingen. Dit te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.
  2. Indien er gedurende de reis door personeel van Milan Plaza, de vliegmaatschappij, het touringcarbedrijf of het verblijf (hotel en appartement) wordt geconstateerd dat er sprake is van ernstige vervuiling of vernieling in de touringcar, het vliegtuig, in het hotel of het appartement, dan is Milan Plaza genoodzaakt en bevoegd de vergoeding voor de schade ter plekke te verhalen bij de passagier dan wel verantwoordelijke.
  3. Mocht de passagier geen medewerking verlenen, dan zijn zowel Milan Plaza en de personeelsleden zoals genoemd in artikel 2 Algemene voorwaarden Milan Plaza, bevoegd om de passagier de toegang tot de touringcar, het vliegtuig, het hotel dan wel het appartement te ontzeggen. Overige kosten voor verblijf en vervoer die hieruit voortvloeien kan niet worden verhaalt op Milan Plaza.
  4. Het bedrag voor de vernieling of schade dient ter plekke te worden voldaan met vermelding van uw naam, de reis en de factuurnummer.

 

Artikel 9 Alcohol en Roken

  1. In de touringcar en het vliegtuig is het verboden om te roken. Rokers krijgen tijdens de pauze en tussenstops de gelegenheid om buiten de touringcar een sigaret op te steken. Alcoholgebruik in de touringcar is ten strengste verboden.
  2. Mocht er sprake zijn van overlast door alcohol gebruik of een passagier roken dan is de organisatie te allen tijde bevoegd streng en handhavend op te treden. Dit kan zelfs leiden tot ontzegging van de toegang tot de touringcar. Overige kosten voor vervoer en verblijf die hieruit voortvloeien kan niet worden verhaalt op Milan Plaza of het touringcarbedrijf.

 

Artikel 10 Zitplaatsen

  1. Uw zitplaats en die van de groep worden bepaald door de organisatie. Bij vliegreizen staat uw stoelnummer genoteerd op uw boardingpas.
  2. U heeft de mogelijkheid om uw voorkeur aan te geven, wij kunnen u echter niet altijd garanderen dat u de gewenste zitplaats toegewezen krijg.
  3. Zitplaatsen kunnen gedurende de reis vanwege bijzondere omstandigheden worden gewijzigd door de organisatie.

 

Artikel 11 Reserveren

  1. Wanneer u met meerdere personen tegelijkertijd boekt vormt u een groep. Het adres van de hoofdboeker fungeert dan als correspondentieadres en deze ontvangt dan ook de boekingsbevestiging. Tevens is de hoofdboeker hoofdelijk aansprakelijk voor de hele betaling.
  2. Na reservering controleert Milan Plaza eerst de beschikbaarheid van de reis en ontvangt u hierna een definitieve bevestiging van de boeking, waarop het gereserveerde staat vermeld inclusief de reissom. Indien blijkt dat er tussen het moment van reserveren en het bevestigen reeds meerdere boekingen zijn gemaakt voor dezelfde reis (vlucht), dan kan dit invloed hebben op de prijs en ontvangt u een nieuwe offerte.
  3. Voor alle reizen en vliegreizen geldt het volgende, wanneer u een reis boekt dient u binnen een termijn van 2 werkdagen een aanbetaling van 50% van de hoofdsom te voldoen. Het restant van de reissom dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn bijgeschreven op de rekening van Travel Mama.
  4. Voor alle boekingen binnen 6 weken voor vertrek geldt dat het bedrag van de hoofdsom direct in 1 keer moet worden voldaan.

 

Artikel 12 Reisdocumenten

  1. Wanneer uw betaling bij ons binnen is, ontvangt u uiterlijk 7 dagen voor vertrek uw reispapieren met de definitieve vertrektijden en eventuele andere belangrijke informatie.
  2. U dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort of identiteitsbewijs. Let wel: iedere reiziger dient zelf zorg te dragen voor het in orde zijn van de grensdocumenten. Zorgt u er voor dat u deze documenten in uw handbagage heeft.

 

Artikel 13 Borgsom

  1. Het is gebruikelijk, dat op de dag van aankomst bij het inchecken voor een appartement, een borgsom gevraagd wordt. De borgsom is afhankelijk van het aantal appartementen dat voor u worden geboekt en wordt op de dag van vertrek teruggegeven, mits de appartementen in dezelfde staat worden aangetroffen als op de dag van aankomst.
  2. Als de verantwoordelijke persoon van de voor u geboekte appartementen van mening is, dat de inboedel niet in dezelfde staat aangetroffen wordt als op de dag van aankomst, wordt de borgsom niet of slechts gedeeltelijk teruggegeven bij het uitchecken.

 

Artikel 14 Annuleren

  1. Een annulering door de reiziger dient te alle tijde schriftelijk te worden bevestigd.
  2. De verplichte kosten bij annulering van uw reis bedragen bij een eendaagse en meerdaagse reis:

- tot aan 8 weken voor vertrek 50% van de reissom;

- bij 8 weken of minder voor vertrek 75% van de reissom;

- bij 6 weken of minder voor vertrek 100% van de reissom.

  1. Als een reiziger niet op tijd is voor vertrek heeft de reiziger geen recht op terugbetaling van de reissom, tenzij er een andere overeenkomst is tussen beide partijen.
  2. Indien de (aan)betalingsverplichting van 50% of 100% binnen een termijn van 2 werkdagen uitblijft, behoud Milan Plaza het recht om uw reis te annuleren en de reisovereenkomst te ontbinden.
  3. Milan Plaza adviseert alle passagiers een reisverzekering en annuleringsverzekering extern af te sluiten.

 

Artikel 15 Minimum aantal deelnemers

  1. Het minimum aantal deelnemers voor elke reis per touringcar is 50 personen.
  2. Voor alle vliegreizen geldt een minimum van 36 deelnemers per geboekte reis.
  3. Wij behouden ons het recht om de reis kosteloos te annuleren indien het minimum aantal niet kan worden gerealiseerd. U zult hiervan uiterlijk 1 week voor vertrek op de hoogte worden gesteld. Uiteraard ontvangt u in dit geval uw reeds aanbetaalde bedrag geheel terug.

 

Artikel 16 Overmacht

  1. Milan Plaza kan genoodzaakt zijn excursies ter plaatse te annuleren. U kunt er echter zeker van zijn dat wij in dat geval ons uiterste best doen u een alternatief programma aan te bieden.
  2. Wij houden ons het recht voor: 1) een excursie te annuleren bij onvoldoende deelname of overmacht. 2) u in een ander hotel of appartement van dezelfde categorie onder te brengen zoals aangegeven op uw bevestiging.

 

Artikel 17 Betalingen en incassokosten

  1. Betalingen dienen 6 weken voor vertrek in zijn geheel te zijn voldaan.
  2. Betalingen dienen plaats te vinden op een door Milan Plaza aangegeven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Milan Plaza is aangegeven.
  3. Alle in rekening gebrachte kosten en vergoedingen dienen binnen 5 dagen na dagtekening van de brief door passagier op een door Milan Plaza aangewezen bankrekening zonder korting of inhouding te worden voldaan, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.
  4. De passagier is niet bevoegd tot verrekening en behoudt niet het recht om enige betalingsverplichting jegens Milan Plaza op te schorten.
  5. Indien (tijdige) betaling uitblijft, wordt de passagier aangemaand door of namens Milan Plaza en wordt hem een termijn gesteld van 14 dagen om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Als betaling ook dan uitblijft wordt de overeenkomst geacht te zijn geannuleerd per deze datum. De reeds betaalde gelden worden met de annuleringsgelden verrekend.
  6. De passagier die niet tijdig heeft betaald is over het verschuldigde bedrag vanaf de datum van verzuim de wettelijke rente verschuldigd. Voorts is hij na aanmaning gehouden tot vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten van lid 7.
  7. De buitengerechtelijke kosten bedragen maximaal 15% over een reissom tot € 2500,-- met een minimum van €40,- ; 10% over de daarop volgende € 2500,--; 5% over de volgende € 5000,-- en 1 % over het meerdere. Milan Plaza kan ten voordele van de passagier afwijken van genoemde bedragen en percentages.
  8. Vervolgingskosten wegens wanbetaling, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, daaronder begrepen kosten voor rechtskundige bijstand alsmede welke bij vonnis niet geliquideerd worden, komen ten laste van de passagier.

 

Artikel 18

Op alle vliegreizen zijn de algemene voorwaarden van de vliegmaatschappij van toepassing. Deze kunt u terug lezen op de website van de vliegmaatschappij zoals vermeld op uw bevestiging.